EDUCATIE | BIJ-LES

Educatie | Bij-les

Imkercursussen

Wanneer je geïnteresseerd bent in bijen, geboeid wordt door bloemen en planten of van honing houdt, is het houden van bijen een hobby die bij je past! Door het leren observeren van bijengedrag, het ontdekken van planten en bloemen in je eigen omgeving kom je stap voor stap dichter bij de natuur. De kennis voor deze bijzondere hobby kun je bij ons vinden.

Imkervereniging Hilversum en Wijdemeren is een van de afdelingen van de NBV (Nederlandse Bijenhouders Vereniging) die cursussen in Bijenhouden organiseren.

cursus

Leren omgaan met bijen

Breid je kennis uit met onder andere koninginnenteelt

Uitwisseling van ervaring
en interessante sprekers

Basis cursus

Het doel van deze cursus is om mensen die geïnteresseerd zijn in honingbijen te leren verantwoord met bijenvolken om te gaan en ze vakbekwaam te behandelen.

De cursus begint meestal in maart met vier theorielessen, gevolgd door praktijklessen op de schans in aan de Kwakel. De praktijklessen lopen gedurende het hele bijenseizoen van april tot eind september. De cursus wordt afgesloten met een examen waarna je het NBV-diploma krijgt overhandigd.

De organisatie is in handen van de NBV afdeling Hilversum en Wijdemeren (Gooiland) en vindt plaats volgens de richtlijnen zoals ze omschreven zijn door de NBV. Deze cursus vindt plaats onder leiding van onze bijenteelt leraar Bart Keijser.

De inschrijving voor de basiscursus 2021 is gesloten.

Voortgezette
basiscursus

Deze cursus is bedoeld om beginnend imkers te begeleiden naar het zelfstandig imkeren. De cursusopzet bestaat uit zowel theorie als praktijklessen en praktijkopdrachten. Tijdens de theorielessen wordt dieper ingegaan op de biologie van het bijenvolk, worden de uitgevoerde praktijk geëvalueerd en imkerhandelingen besproken .

Onderwerpen die in deze cursus aan bod komen zijn onder andere
de jaarlijkse cyclus van het bijenvolk, de ontwikkeling en gezondheid van bijenvolken, het in kaart brengen van het drachtgebied, wasverwerking en honing oogst en eenvoudige koninginnenteelt .

Tijdens deze cursus imkeren we in dadantkasten.
Om deel te kunnen nemen aan deze voortgezette cursus moet je met succes de basiscursus gevolgd hebben en ten minstens één bijenvolk hebben.

Deze cursus start weer in 2022

Imkercafé

In het bijen voor- en naseizoen (oktober- maart) organiseren wij verschillende imker-cafés. Tijdens deze gezellige bijeenkomsten is er gelegenheid tot het uitwisselen van ervaringen, het stellen van vragen aan ervaren imkers en nodigen wij van tijd tot tijd inspirerende sprekers uit.

In onze agenda vind je hiervan een actueel overzicht.

Het imkercafé is óók toegankelijk voor derden; maak zo eens kennis met de wereld van het bijen houden. Als lid, vriend-van of sponsor van onze bijenvereniging kun je 'om niets' aanschuiven; een vrijwillige bijdrage wordt gewaardeerd. Aan niet-leden wordt een bijdrage van 5 euro gevraagd.

De Honingbij

Bijen zijn bestuivers. Als bestuivers zorgen bijen voor een grotere variatie in vruchten en zaden. Die dienen als voedsel voor allerlei dieren en mensen. Zo zijn onze appels en peren ontstaan doordat een bestuiver haar werk heeft gedaan. Dat geldt ook voor tomaten of koffie.

Bijen zijn veel in het nieuws omdat het al jaren niet zo goed gaat met ze. Soorten zijn zeldzaam geworden of zelfs uitgestorven doordat het leefklimaat in ons land enorm is achteruit gegaan.

De meest voorkomende bijensoort is de honingbij. Anders dan de andere soorten zijn honingbijen het hele jaar aanwezig, dus ook in de winter. Ze leven in grote volken van ongeveer 10.000 bijen in de winter tot 40.000 in de zomer. In het volk leeft de koningin, een grotere bij die eitjes legt. Haar aanwezigheid zorgt ervoor dat alles in het volk goed functioneert.

Honingbijen verzamelen nectar net als alle andere soorten bijen. Maar ze halen veel meer dan ze dagelijks nodig hebben. Het overschot slaan ze op als honing in zelfgemaakte raten. Met de aangelegde voorraad kan het volk de wintermaanden overleven als het koud is en er geen bloemen zijn.
(Bron NBV)

De wilde, solitaire bij

Imkers zijn bovenal natuurmensen. Wij zijn niet alleen honingbijenhouders maar ook geïnteresseerd in de wilde, solitaire bij.

Voldoende voedsel
Voor de honingbij is het belangrijk dat er genoeg bijenplanten zijn, zodat zij voldoende stuifmeel en nectar kan verzamelen. Deze bijenplanten noemen we drachtplanten. Een imker moedigt daarom het planten van bollen, bomen, struiken en planten aan en probeert zodoende een bij-vriendelijke omgeving te stimuleren.    Als er genoeg dracht is voor de honingbij is er ook geen sprake van concurrentie met de wilde bijen.Er is dan genoeg voedsel voor alle bijen

Als imkervereniging zijn we ook geïnteresseerd in de wilde bij. We hebben met 'imker in de klas' één van onze imkers laten vertellen hoe bepaalde wilde bijen zich huisvesten en wat ze eten.

Wilde bijen komen steeds meer in de belangstelling.
Ook binnen onze vereniging groeit de interesse in wilde bijen. Wilde bijen bestuiven, net als honingbijen en andere bloem bezoekende insecten. Een onmisbare schakel in het behoud van de diversiteit aan planten in ons land. Gelukkig zijn diverse gemeentes hun groenbeleid aan het aanpassen en krijgen we steeds meer wilde bermen die van essentieel belang zijn voor wilde bijen. Het plaatsen van insectenhotels en het groenmaken van schuurdaken gaat ons helpen de toekomst van de wilde bijen zeker te stellen.

Voor het plaatsen van honingbijen blijft het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid dracht die er is voor de honingbij. Deze moet voldoende aanwezig zijn, zodat de honingbij geen concurrent wordt van de wilde bij.

Kijk eens op onze WILDEN BIJEN pagina welke soorten we zoal zijn tegengekomen!

Imker in de klas

Onze imkers komen graag eens langs om in de klas wat te vertellen over het imkeren en het leven van de bijen. Ook kunnen we iets vertellen over het leven van de wilde bij. Voor deze activiteit vragen wij een vrijwillige bijdrage, zodat wij zodoende ook onze bijenschansen kunnen onderhouden.

~ momenteel hebben we beperkte ruimte voor bijlessen, in het voorjaar 2023 bekijken we mogelijkheden opnieuw ~
neem contact op